Od lokalnego sklepu do globalnego sukcesu - jak polskie MŚP podbijają e-commerce?

Jeden produkt na sekundę - takim tempem sprzedaży i niewątpliwym sukcesem mogą pochwalić się mali i średni przedsiębiorcy na Amazon.pl. Dostępność tu i teraz, szeroki wybór produktów oraz szybkość zakupów sprawiają, że popyt rośnie, a polscy sprzedawcy z roku na rok osiągają w serwisie lepsze wyniki.

Idealny moment dla MŚP

Mali i średni przedsiębiorcy odnoszą dalsze sukcesy w e-commerce! Konkretniej w serwisach marketplace jak Amazon.pl, które oferują klientom łatwy i szeroki wybór produktów od wielu sprzedawców, a przedsiębiorcom szansę na dotarcie do większej liczby nabywców. Efekty tej strategii widać gołym okiem – w 2023 roku do rąk klientów Amazon trafiło ponad 30 mln produktów od polskich MŚP. To oznacza, że rodzimi przedsiębiorcy sprzedawali średnio jeden produkt na sekundę!

Eksport polskich MŚP na Amazon 2023 r.
Eksport polskich MŚP na Amazon 2023 r. Fot. Materiały promocyjne Amazon

Amazon otwiera swoje wirtualne drzwi także dla tych, którzy nadal wahają się nad  rozpoczęciem e-sprzedaży – czasem wstrzymuje ich np. brak specjalistycznej wiedzy czy obawa przed nierentownością biznesu. By ułatwić początek drogi, serwis wprowadził w sierpniu br. specjalną "zachętę" w postaci zwolnienia z prowizji i opłaty abonamentowej przez 6 miesięcy od uruchomienia sprzedaży. Tym samym przekonuje nowych przedsiębiorców do spróbowania swoich sił na marketplace – zarówno w kraju, jak i za granicą. Rejestrując się jako sprzedawca i oferując swoje produkty na Amazon.pl, przedsiębiorcy mogą bowiem udostępniać je klientom w 9 sklepach Amazon w Europie.

Jak Amazon pomaga w rozwoju?

Przedsiębiorcy prowadzący działalność w serwisie mają dostęp do rozwiązań, które pomagają w wystawianiu produktów na sprzedaż, właściwej ekspozycji marki oraz dostosowywaniu strategii do bieżących wyników. To np. narzędzia jak Seller Central, które umożliwiają monitorowanie zamówień, analizę satysfakcji klientów oraz zarządzanie zapasami. Sprzedawcy mogą również korzystać z kampanii reklamowych, programów wspierających walkę z nadużyciami i ochronę marki, takich jak Brand Registry, a także licznych projektów edukacyjnych. Przykładem jest m.in. portal cross-border.pl, stworzony przez Amazon wspólnie z Krajową Izbą Gospodarczą, oferujący niezbędne szkolenia i wsparcie w zakresie sprzedaży zagranicznej.

Warto wspomnieć także o możliwościach promocyjnych. By zwiększyć widoczność produktów od rodzimych przedsiębiorców i pomóc im rozwinąć się w e-commerce, Amazon otworzył z końcem października sklep "Polskie Marki". W specjalnej zakładce na Amazon.pl dostępnych jest ponad tysiąc produktów od rodzimych brandów z wielu branż, w tym wyposażenia domu, kosmetycznej, odzieżowej czy artykułów dla dzieci. Klienci znajdą tu zarówno znane polskie marki, jak i produkty wytwarzane przez lokalnych rzemieślników oraz małych i średnich przedsiębiorców z Polski, którzy dopiero odkrywają potencjał e-commerce.

Skuteczna logistyka napędza wzrost

Najlepszą odpowiedzią na pytanie "W jaki sposób Amazon pomaga MŚP w rozwijaniu sprzedaży?" jest jednak zakres usługi FBA, czyli Fulfilment by Amazon. Przedsiębiorcy mogą realizować obsługę zamówień samodzielnie lub korzystać z międzynarodowej sieci dystrybucji. Program FBA umożliwia odbiór, przechowywanie, pakowanie i dostarczanie produktów, jak również obsługę klientów oraz procesowanie zwrotów przez Amazon, pozwalając sprzedawcom skupić się na głównej działalności i rozwoju oferty. Z takiej możliwości skorzystało w 2023 r. 47 proc. MŚP.

Program FBA umożliwia odbiór, przechowywanie, pakowanie i dostarczanie produktów.
Program FBA umożliwia odbiór, przechowywanie, pakowanie i dostarczanie produktów. Fot. Materiały promocyjne Amazon

– Dzięki FBA sprzedawcy na Amazon mogą skoncentrować się na przygotowaniu atrakcyjnej oferty i wystawieniu jej w serwisie, ponieważ kwestie operacyjne i obsługa klienta pozostają po naszej stronie. Usługa umożliwia im też obniżenie kosztów logistyki średnio o 70 proc. w porównaniu z samodzielną organizacją procesów. Na zachętę dodam, że aktualnie oferujemy do 50 proc. zniżki na FBA – mówi Janina Rampp, Head of Marketplace Amazon.pl

To właśnie infrastruktura logistyczna i globalny zasięg Amazon sprawiają, że marki takie jak Retoo czy OCHNIK odnotowują znaczące wzrosty sprzedaży. W 2023 roku Retoo, oferujące elektronikę i AGD, zrealizowało na Amazon ponad 519 tysięcy zamówień w 8 krajach europejskich, generując 30 proc. sprzedaży poza Polską. OCHNIK z kolei, dzięki współpracy z serwisem, z powodzeniem rozwija swoją działalność w innych państwach, korzystając z rozwiązań logistycznych FBA.

Korzyści płynące ze wsparcia w zakresie logistyki docenia także Jacek Szwiec, założyciel marki Kolorofanki: – Pomysł na biznes zrodził się w 2021 r. Zaczynaliśmy od własnego sklepu internetowego, a około pół roku później postanowiliśmy spróbować sił na Amazon, głównie z uwagi na dostępność produktu i szybką dostawę w całej Europie. Z naszym polskim fulfilmentem i firmami, z którymi współpracujemy, nie bylibyśmy w stanie nawet zbliżyć się do szybkości i cen, jakie oferuje Amazon, szczególnie że mówimy o dostawach do Francji, Niemiec czy Wielkiej Brytanii, gdzie trafiają nasze produkty.

Globalny rozwój, lokalne wsparcie

Wydajna logistyka to jeden z fundamentów sukcesu eksportowego. Skuteczny rozwój MŚP na Amazon możliwy jest m.in. dzięki zlokalizowanym w kraju 11 centrom logistycznym firmy, które realizują zamówienia z całego świata. Ekspansja zagraniczna nie jest już bowiem strategią zarezerwowaną wyłącznie dla dużych korporacji. Dane pokazują, że w 2023 roku aż 90 proc. małych i średnich przedsiębiorców sprzedających na Amazon postawiło na handel międzynarodowy – to wzrost o 15 punktów procentowych w porównaniu do 2022 r. Wartość sprzedaży zagranicznej polskich MŚP przekroczyła 4,7 mld złotych, a wśród najpopularniejszych kierunków eksportu znalazły się m.in. Niemcy, Francja, Włochy czy Stany Zjednoczone. Kategorie takie jak Dom i kuchnia, Uroda oraz Odzież okazały się liderami w sprzedaży międzynarodowej.

W Polsce znajduje się 11 nowoczesnych centrów logistycznych, umożliwiających eksport na cały świat.
W Polsce znajduje się 11 nowoczesnych centrów logistycznych, umożliwiających eksport na cały świat. Fot. Materiały promocyjne Amazon

Historie polskich firm pokazują, że Amazon jest dla nich nie tylko serwisem sprzedaży, ale przede wszystkim partnerem w budowaniu międzynarodowego biznesu.

– Zaawansowane narzędzia sprzedażowe oraz dostęp do globalnego know-how marketplace pozwala przedsiębiorcom szybko reagować i odpowiednio dostosowywać swoje strategie rozwoju do zmieniających się potrzeb klientów. Chcemy zapewniać sprzedawcom narzędzia oraz usługi, które pomogą im zbudować silny biznes, nie tylko w kraju, ale również poza jego granicami. Przedsiębiorcy mogą liczyć na nasze wsparcie w praktycznie każdej sferze działalności handlowej – wyjaśnia Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, Country Leader Amazon.pl.

Materiał promocyjny Amazon