Według niezależnego raportu "Unlocking Poland's AI Potential w Drodze do Cyfrowej Dekady II" przeprowadzonego przez Strand Partners na zlecenie Amazon Web Services (AWS), odsetek polskich firm korzystających z AI wzrósł o imponujące 36% w ciągu ostatniego roku – to najszybsze tempo wśród krajów UE. Ten niezwykły postęp plasuje Polskę na czele wzrostu tempa adopcji AI w Unii Europejskiej.
Odblokowanie 576 mld zł w PKB
Ekonomiczny potencjał przyspieszonego wdrażania sztucznej inteligencji w Polsce jest znaczący. Według badania Strand Partners, szybsza adopcja nowych technologii, takich jak chmura i AI, może odblokować dodatkowe 576 mld złotych dla polskiej gospodarki do 2030 roku. Obecnie 30% firm w całym kraju zintegrowało sztuczną inteligencję ze swoimi działaniami, a zdecydowana większość odnotowała pozytywny wpływ na wartość biznesową (83%) i redukcję kosztów (79%).
Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na możliwości AI, polskie firmy stają przed wyzwaniami w zakresie rekrutacji odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów. Aby pokryć tę lukę w zakresie talentów, 85% firm jest skłonnych zaoferować wyższe wynagrodzenia kandydatom biegłym w zakresie AI, cyberbezpieczeństwa i analizy danych - z możliwością podwyżki zarobków o średnio 28%.
AI w Polsce
Podczas ostatniej konferencji AWS Cloud Day w Warszawie firmy takie jak Allianz oraz LUX MED Ubezpieczenia opowiadały, jak wdrażają usługi generatywnej sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego. Allianz pracuje nad systemem opartym na Amazon Bedrock i Amazon Textract, który ma zautomatyzować procesy rozpatrywania roszczeń z ubezpieczeń na życie. Dzięki analizie semantycznej i wydobywaniu kluczowych danych z dokumentacji medycznej, likwidacja roszczeń ma być szybsza i przynieść oszczędności. Rozwiązanie ma również pozytywnie wpłynąć na satysfakcję klientów.
Z kolei LUX MED Ubezpieczenia wykorzystuje usługę Amazon SageMaker do predykcyjnego prognozowania modeli cenowych w ubezpieczeniach zdrowotnych. Pozwoliło to na sprawne wprowadzenie ubezpieczenia szpitalnego oraz optymalizację procesów wyceny. Firma planuje również wdrożyć rozwiązania AI wspomagające likwidację szkód.
Czym jest AWS?
Amazon Web Services (AWS) to największa na świecie platforma chmury publicznej, oferująca ponad 200 usług przetwarzania w chmurze, sztucznej inteligencji, uczenia maszynowego, przechowywania danych, analizy, Internetu Rzeczy i wielu innych. Już ponad sto tysięcy klientów na świecie korzysta z usług AI oferowanych przez AWS – wśród nich Moderna, która podczas pandemii ukończyła sekwencję dla szczepionki przeciw COVID-19 w zaledwie 2 dni, korzystając z uczenia maszynowego opartego na AWS. Wśród innych klientów AWS są Netflix, największe banki, firmy motoryzacyjne, przemysłowe i energetyczne, a także instytucje publiczne oraz ponad 280 tysięcy startupów.
AWS daje firmom dostęp do gigantycznej mocy obliczeniowej i praktycznie nieograniczonych zasobów na żądanie przez internet. Dzięki temu możliwe są analizy petabajtów danych, szkolenie zaawansowanych modeli AI czy obsługa szczytowego ruchu aplikacji bez konieczności inwestowania miliardów w infrastrukturę IT. Zamiast budować własne centra danych, przedsiębiorstwa w modelu chmury płacą tylko za faktyczne zużycie zasobów, co zwiększa ich elastyczność, ogranicza koszty i ułatwia wprowadzanie innowacji.
AWS w Polsce
Historia AWS w Polsce sięga 2015 roku, gdy otwarto pierwsze biuro firmy w Warszawie. Obecnie, firma posiada również pierwszą w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Strefę Lokalną zlokalizowaną w Warszawie, której zadaniem jest przybliżyć usługi chmurowe do polskich firm i instytucji. Setki polskich organizacji z różnych branż, wykorzystują chmurę AWS do transformacji cyfrowej, optymalizacji kosztów IT oraz wdrażania innowacyjnych rozwiązań opartych na najnowszych technologiach takich jak sztuczna inteligencja.
Bank Pocztowy przeniósł bankowość internetową do AWS, co przełożyło się na oszczędności i szybsze wdrażanie nowych usług. Grupa Ringier Axel Springer Polska zmigrowała gigantyczne ilości danych i procesów z portali takich jak Onet, wdrażając m.in. automatyczne publikowanie 5 milionów wariantów strony głównej dostosowanych do preferencji użytkowników. Sieć supermarketów Stokrotka zmigrowała do AWS swoją hurtownię danych, co umożliwiło optymalizację procesów biznesowych i analitykę danych w celu lepszego zrozumienia preferencji klientów. Linie lotnicze LOT stworzyły w chmurze mobilną aplikację dla pasażerów, dostępną w ponad 60 krajach. Firma gamingowa Huuuge Games opiera swoje mobilne przeboje na usługach AWS, skalując elastycznie pod obciążeniem nawet 1,4 miliona aktywnych użytkowników dziennie. Z kolei Śnieżka - wiodący producent farb i lakierów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, wdraża w AWS systemy SAP wspomagające procesy produkcyjne i logistykę dla 2000 pracowników w kilkunastu krajach.
Tempo wzrostu adopcji chmury i AI pokazuje, że Polska ma szansę zostać prawdziwym liderem cyfryzacji w Europie.
Materiał promocyjny Amazon