10 lat Amazon w Polsce. Jak firma wspiera lokalne społeczności i angażuje pracowników do wspólnego działania?

71% Polaków czerpie radość z pomagania innym*. Najpopularniejszymi formami wsparcia są zbiórki rzeczowe i finansowe, ale w ostatnich latach na znaczeniu zyskują także inne formy pomocy. Badanie przeprowadzone na zlecenie Amazon w styczniu 2024 roku wykazało, że co piąty Polak chce pomagać, dzieląc się wiedzą, a co dziesiąty angażuje się w wolontariat pracowniczy.

Coraz więcej firm dostrzega te trendy i zachęca swoich pracowników do udziału w inicjatywach prospołecznych. Jednym z takich przedsiębiorstw jest Amazon, który w 2024 roku obchodzi 10-lecie działalności w Polsce.

Firma od lat aktywnie wspiera lokalne społeczności, angażując się w liczne inicjatywy charytatywne i edukacyjne. Współpracuje z ponad 50 organizacjami, przekazuje także donacje zarówno finansowe, jak i produktowe. W każdym centrum dystrybucyjnym Amazon w Polsce działają tzw. Ambasadorzy Społeczności, którzy koordynują programy donacji oraz wolontariatu.

Obecnie w Polsce funkcjonuje 97 Kindlotek
Obecnie w Polsce funkcjonuje 97 Kindlotek Fot. Materiały promocyjne Amazon

- Tylko w pierwszej połowie 2024 roku ponad 1300 pracowników Amazon z całej Polski przeznaczyło ponad 3600 godzin w ramach wolontariatu kompetencyjnego na różne inicjatywy, w szczególności związane ze wsparciem edukacji i kondycji psychicznej najmłodszych. Jedną z takich inicjatyw jest program STEM Kindloteka, który realizujemy we współpracy ze Stowarzyszeniem Cyfrowy Dialog oraz Fundacją Zaczytani.org. Jego głównym celem jest popularyzacja czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, a także edukacji STEM – pod tym skrótem kryją się: nauka, technologia, inżynieria i matematyka. Obecnie w Polsce funkcjonuje 97 Kindlotek. Każda placówka jest wyposażona w czytniki Kindle, tablety i roboty edukacyjne, dzięki czemu wspieramy rozwój 100 tys. dzieci rocznie w dziedzinie technologii – mówi Sławomir Płonka, dyrektor regionalny ds. operacji w CEE.

Co roku firma łączy także siły z PCK oraz Federacją Polskich Banków Żywności — w ramach akcji wsparcia bezpieczeństwa żywnościowego w lokalnych społecznościach wolontariusze przygotowują paczki z produktami spożywczymi oraz wspierają ich dystrybucję.

Inicjatywy na rzecz wsparcia zdrowia psychicznego dzieci

Amazon realizuje także projekty, wspierające kondycję psychiczną dzieci. Jednym z przykładów jest projekt Zdrowie w Głowie, który realizowany jest wspólnie z Fundacją TVN. Jego celem jest tworzenie nowoczesnych gabinetów psychologiczno-psychiatrycznych w całej Polsce. Dodatkowo, dzięki współpracy z Fundacją Zaczytani.org, publikowane są bajki edukacyjne, wspierające odporność psychiczną dzieci. Inicjatywa promuje także czytelnictwo. Efektem tegorocznej współpracy jest bajka „Żółta czapka" oraz materiały edukacyjne zachęcające dzieci do budowania pewności siebie i poczucia własnej wartości. (W ramach poprzednich edycji projektu zostały poruszone takie tematy, jak równość płci czy osamotnienie). Opowiadanie dotarło już do ponad 14 tys. szkół podstawowych, 350 specjalnych ośrodków wychowawczych, 100 młodzieżowych domów kultury, 90 placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz 3200 bibliotek. Materiały są dostępne dla każdego. Można je bezpłatnie pobrać w wersji e-booka lub audiobooka na stronie fundacji.

'Żółta czapka' efekt współpracy z Zaczytani.org, propaguje czytelnictwo i budowanie pewności siebie
'Żółta czapka' efekt współpracy z Zaczytani.org, propaguje czytelnictwo i budowanie pewności siebie Fot. Materiały promocyjne Amazon

Plany na kolejne lata

Amazon stara się dostosować do bieżącej sytuacji i identyfikować najważniejsze potrzeby. Kiedy Europę Środkowo-Wschodnią dotknęła powódź, firma połączyła siły z Czerwonym Krzyżem i natychmiast rozpoczęła działania pomocowe. Szybka i skuteczna reakcja była możliwa dzięki Disaster Relief Hub, czyli centrum pomocy poszkodowanym w katastrofach żywiołowych, a także pracownikom firmy, którzy jako wolontariusze pomagali przy pakowaniu niezbędnych artykułów. Biorąc pod uwagę, jak duże są chęci niesienia pomocy, Amazon chce zwiększyć zaangażowanie w wolontariat kompetencyjny. W przyszłym roku firma planuje także uruchomić Fundusz Społecznościowy na poprawę dostępu do wysokiej jakości edukacji, w szczególności STEM i programów nauki czytania i pisania dla dzieci z regionów niedostatecznie rozwiniętych na terenie całej Polski.

* Badanie realizowane na zlecenie Amazon przez panel badawczy Ariadna

Materiał promocyjny Amazon