Materiał promocyjny
Inwestycja w ludzi to inwestycja w przyszłość firmy.
Jak Amazon tworzy inkluzywne środowisko pracy?
Różnorodność, równość i inkluzyjność (DEI) to podstawowe wartości etyczne, ale także fundamenty innowacyjności i rozwoju. Bez nich efektywność organizacji, zrozumienie klientów i budowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy zwyczajnie nie jest możliwe. Amazon kieruje się tymi zasadami, chcąc tworzyć najlepsze możliwe środowisko pracy dla wszystkich – zarówno w biurach, Centrach Rozwoju Technologii, jak i centrach logistycznych. Chociaż wdrożenie odpowiednich programów może być czasami wyzwaniem, poczucie spełnienia, które się z tym wiąże, jest bezcenne.
Logistyka bez barier
Amazon dba o kulturę równości i wspiera wszystkie grupy, które mogą czuć się jakkolwiek wykluczone. Przykładowo, szacuje się, że w Polsce jest ponad 100 tys. osób niewidomych. Większość z nich niestety nie jest aktywna zawodowo – wskaźnik zatrudnienia w tej grupie nie przekracza ok. 20 proc. Nie zmienia to faktu, że osoby niedowidzące i słabowidzące mogą z sukcesami realizować się w różnych obszarach, a obowiązkiem organizacji, które nie chcą poprzestać na ”ideach”, jest zapewnienie im takich możliwości.
Na początku tego roku Amazon uruchomił w centrum logistycznym w Bielanach Wrocławskich program HOMER – inicjatywę wspierającą zatrudnienie osób z niepełnosprawnością wzrokową. To pionierskie działanie – pierwsze tego typu w Unii Europejskiej i zaledwie trzecie na świecie. By stworzyć odpowiednie środowisko w tak złożonym operacyjnie miejscu, podjęto współpracę z Urzędem Marszałkowskim Woj. Dolnośląskiego i Politechniką Wrocławską. To właśnie inżynier tej uczelni pomógł m.in. w testowaniu rozwiązań umożliwiających właściwe dostosowanie stanowisk pracy. W ramach programu Amazon zatrudnia obecnie czterech pracowników, jednak HOMER będzie rozszerzany także na kolejne centra logistyczne w Polsce.
Od 2020 r. Amazon prowadzi także program MigaMY, oferujący osobom niesłyszącym i niedosłyszącym miejsca pracy w centrach logistycznych. Także w tym przypadku konieczne były odpowiednie przygotowania. Po pierwsze, wymagane było stworzenie bezpiecznych warunków pracy, czyli np. dostosowanie systemu ostrzegania o ewakuacji. Po drugie, należało przystosować całą kulturę organizacyjną, aby zarówno głusi, jak i słyszący pracownicy czuli się komfortowo we wspólnej pracy. Było to możliwe dzięki wsparciu tłumacza języka migowego. Jego asysta zapewniona jest od samego początku – już od momentu rekrutacji czy badań medycyny pracy. Realizując program MigaMY, Amazon wysyła jasny przekaz: to pracodawca otwarty na wszystkich.
Każdy ma prawo do rozwoju
Amazon nieustannie pielęgnuje kulturę równości. Dotyczy to nie tylko osób z pewną dysfunkcją, ale także np. kwestii parytetu płci w miejscu pracy – na każdym poziomie organizacji. Dlatego też, w postrzeganym jako ”męski” segmencie logistycznym, bardzo ważny jest dostęp do programów merytorycznie wspierających kobiety.
Zgodnie z raportem ”Reskilling oczami Polaków”, który Amazon opracował we współpracy z Future Collars, kobiety ogółem stanowią jedynie 15–17 proc. zatrudnionych w branży technologicznej. Tak niski odsetek wynika głównie z utrwalonych tradycji, wychowania oraz specyfiki segmentu. Fakt, że 60 proc. kobiet rozważa zmianę branży, podkreśla potrzebę tworzenia bardziej inkluzywnych środowisk pracy i oferowania im większego wsparcia w pokonywaniu barier.
– Kobiety posiadają nie tylko kompetencje techniczne, ale również cenne umiejętności miękkie, które mogą wzbogacić i przekształcić segment IT. Programy mentoringowe, które dla nich stworzyliśmy, mają na celu uwolnienie potencjału, rozwijanie umiejętności i wspieranie ich rozwoju zawodowego. Doceniamy zdolności i osiągnięcia kobiet, które chcą realizować się zawodowo. Zapewniamy im dostęp do edukacji, programów rozwojowych, a także oferujemy im możliwości awansu i obejmowania najwyższych stanowisk – komentuje Marta Dworowska, dyrektorka ds. zasobów ludzkich w Amazon na Europę Środkowo-Wschodnią.
Bezpieczeństwo i zdrowie na pierwszym miejscu
Z reguły, ludzie oczekują stabilnych warunków zatrudnienia, atrakcyjnych wynagrodzeń czy pakietu benefitów, lecz także odpowiedniej organizacji pracy, która pozwala im na łączenie jej z pasjami i życiem rodzinnym. Pracownicy Amazon i ich partnerzy (w 50 krajach na całym świecie) mają np. dostęp do wirtualnego wsparcia w zakresie planowania rodzicielstwa – od prekoncepcji (przygotowania do ciąży), po macierzyństwo zastępcze. Program realizowany jest we współpracy z Maven Clinic, która zapewnia pomoc w planowaniu rodziny. Wszyscy zatrudnieni mogą skorzystać z bezpłatnego, wirtualnego dostępu do porad lekarzy położników, endokrynologów, trenerów i innych specjalistów, którzy udzielają wskazówek na temat płodności i zakładania rodziny. Pracownicy mają również możliwość konsultacji kwestii związanych m.in. z prekoncepcją, zamrażaniem komórek jajowych, metodami leczenia niepłodności, adopcją oraz macierzyństwem zastępczym.
– Program znacznie ułatwia proces planowania rodziny. Tłumaczy wiele niejasności i zagmatwanych kwestii, które mogą być często po prostu przytłaczające – dodaje Lian Neeman, globalna dyrektorka ds. benefitów w Amazon. Firma zapewnia szeroki pakiet bonusów dla wszystkich zatrudnionych. To m.in. ubezpieczenie zdrowotne od pierwszego dnia pracy, bezpłatne wsparcie w zakresie zdrowia psychicznego, dostęp do szkoleń podnoszących kompetencje i wiele innych.
W pracy każdy powinien móc być sobą
Różnorodność i inkluzywność są w samym sercu podejmowanych przez Amazon działań. Miejsce pracy powinno być środowiskiem, w którym każdy jest doceniany i szanowany. Obejmuje to także aktywne wspieranie równości i troskę o prawa społeczności LGBTQIA+. Od 2015 r. kluczową częścią korporacyjnej kultury we wszystkich centrach logistycznych Amazon jest Glamazon. Grupa wspiera działania firmy poprzez angażowanie członków i sojuszników społeczności w akcje promujące równość oraz włączające środowisko pracy, które charakteryzuje się wolnością od uprzedzeń. Glamazon otwarty jest dla wszystkich pracowników Amazon niezależnie od stanowiska, płci oraz orientacji seksualnej i organizuje inicjatywy dla wszystkich zainteresowanych kwestiami dotyczącymi LGBTQIA+, w tym specjalne wydarzenia i spotkania.
Teraz, po 10-latach obecności nad Wisłą, Amazon to dla Polaków już nie tylko szybkie i wygodne zakupy w atrakcyjnych cenach z Amazon Prime, ale też – za sprawą Alexy, Echo, Fire TV, Ringa – szereg nowoczesnych rozwiązań typu smart home i centrum domowej rozrywki dzięki Prime Video, Prime Gaming czy czytników Kindle.
Nie byłoby to jednak możliwe bez wielomiliariadowych inwestycji w Polsce, których Amazon systematycznie dokonuje od ponad 10 lat.
– Glamazon jest jednym z filarów, na których opiera się idea różnorodności w Amazon. Stawiamy na wspieranie równości, dbanie i poszanowanie praw społeczności LGBTQIA+. Nasi pracownicy są odzwierciedleniem różnorodności klientów. Poprzez Glamazon aktywnie promujemy zasady włączającego środowiska pracy i realizujemy jedną z podstawowych zasad naszej firmy: Pracuj z pasją dla klienta (eng. Customer Obsession) – komentuje Mariusz Tyszkowski, Senior Program Manager w Amazon Development Center Poland, lider grupy Glamazon Polska.
To jedynie kilka wybranych przykładów pokazujących, w jaki sposób organizacje mogą kreować lepszą przyszłość dla swoich pracowników i klientów. Amazon nie tylko promuje wartości DEI, ale również aktywnie je realizuje.
– Integracja tych zasad z politykami wewnętrznymi i kulturą korporacyjną jest przejawem naszego autentycznego zaangażowania. Mamy nadzieję, że takie działania staną się inspiracją także dla innych organizacji – podsumowuje Marta Dworowska.
Materiał promocyjny Amazon.